Två fartfyllda och tuffa dagar

18 och 19 november 2013
 
Jag hade verkligen inte orken att blogga igår. På förmiddagen var vi på skolans återvinningscentral. Christ University är väldigt duktiga på att på något sätt återanvända sitt avfall. Avloppsvattnet renades och användes till att ge växterna vatten, de gamla papperna gjordes till nya block som eleverna kunde köpa och man gjorde sin egna jord för att plantera växter. Det var coolt att se dem göra nytt papper och jag tycker verkligen Lerums Gymnasium har mycket att ta efter.
 
På eftermiddagen var det som jag sa i det förra inlägget dags för slummen.. Jag tror vi alla var inställda på att få se precis vad som helst och att komma till fullständig fattigdom med människor som bor i plåtskjul på bara jorden gjorde ont i hjärtat. Men trots att människorna hade de absolut sämsta förutsättningarna för ett bra liv var de allt annat än ledsna. Innan vi åkte till slumområdet hade jag en riktigt dålig smak i munnen. Jag var rädd att människorna skulle känna sig som apor i burar som västerlänningar kom och kollade på och tyckte synd om. Det visade sig dock att jag hade fullkomligt fel. Jag tror aldrig jag blivit bemött bättre av barn tidigare. De vinkade till oss och deras leenden värmde långt in i själen, att bli fotograferade och få se kortet var något de älskade! 
Förutom att gå runt i slumområdet fick vi en genomgång av CSA- Center for Social Action som är en organisation som drivs av Christ University. De arbetar bland annat för att stärka kvinnors självkänsla genom olika projekt samt driver Activity Center i slummen för barnen för att förebygga att de tigger eller slavarbetar efter skoltid. Jag kommer att berätta mer om detta under våra projektdsgar när jag har mer tid!
 
Efter många hektiska dagar kom alla känslor över mig igår ikväll. Vi har fullt upp precis hela dagarna vilket gör att vi aldrig hinner bearbeta allt vi ser och upplever. Jag tror att mitt huvud hann ikapp min kropp på något sätt och att den insåg vad vi håller på med. Det är så många känslor man känner på samma gång och man får se saker som inte tillhör vardagen i Sverige. På morgonen idag var jag fortfarande ganska ledsen och ville mest bara hem, men efter några timmar kom kroppen igång igen. 
 
Kortfattat om idag så har vi varit på BOSCO, ett barnhem som tar hand om hemlösa, tiggare, sexuellt utnyttjade barn osv. Vi var på två seminarium om organisationen och fick på eftermiddagen leka med barnen. Det var bara killar på det vi besökte och hopprepet och tennisbollarna vi gav dem var mycket uppskattade. I varje fall tills de blev osams och de blev aggressiva mot varandra... 
 
Ikväll flyttade vi hem till våra indiska vänner. Jag och Olivia bor hos Caroline som bodde hos oss båda när de var i Sverige i våras. Det är skönt att vi känner varandra sedan innan och hennes mamma och pappa har välkomnat oss väldigt väl. 
 
Jag kan fortsätta skriva mycket mer men vi ska upp fem imorgon för att åka till Volvo. Vet inte exakt vad vi kommer få göra där. På eftermiddagen har de indiska eleverna lovat att ta oss till det bästa shoppingcentret!!
Godnatt Sverige 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0